Marko Golub: Odnos prema knjizi uvijek je i odnos prema njenom oblikovanju

Tekst objavljen 16. 07. 2021. na stranici Moderna vemena.



Ovaj ćemo put, za promjenu, razgovarati o formi knjige, a ne o njezinu sadržaju. Na koje sve načine forma može utjecati na sadržaj i zbog čega je važan dizajn knjige? Riječ je o vrlo kompleksnoj temi koja se sastoji od srodnih, ali različitih profesionalnih vještina i disciplina – dizajna naslovnice, prijeloma, uveza, tipografije…


Marko Golub, voditelj Galerije Hrvatskog dizajnerskog društva (HDD) pokazuje se kao profesionalac kojemu možemo preusmjeriti pitanja i nedoumice vezane uz grafički dizajn. Dugi niz godina poznat kao likovni kritičar (dobitnik nagrade HS AICA–e za likovnu kritiku 2013. g.), od 2011. u sklopu djelovanja HDD-a kurira brojne izložbe o dizajnu i suvremenoj umjetnosti u Hrvatskoj i inozemstvu. Također, autor je niza knjiga iz područja dizajna, likovne umjetnosti i inovativnih medijskih praksi.


Knjiga je izuzetan instrument


Neva Lukić: Budući da se portal Moderna vremena bavi literaturom, vrijeme je da se pozabavimo i knjigom kao proizvodom. Prema vašem mišljenju, koliko sam dizajn i oprema knjige utječe na odluku kupca hoće li kupiti knjigu ili ne? Marko Golub: Dizajn zacijelo igra ulogu u tome, ali njegova interakcija sa svijetom knjige ne može se svesti samo na tu funkciju. Svi osjetilni aspekti bilo koje knjige kao predmeta inherentno su povezani s dizajnom, ne samo naslovnica i korice te grafička interpretacija teksta na njima, nego i prijelom u knjižnom bloku, specifični odnosi teksta i slike, vizualna dimenzija samog teksta, odnosno odabir tipografije i njen tretman, vrsta papira i uveza, način na koji se ona otvara, margine, klapne, hrbat, pokazna vrpca – takoreći svaki element anatomije knjige može biti predmet dizajna ili dizajnerske odluke. Također, svaka takva odluka nam nešto govori i upliće se u našu interakciju s knjigom i njenim sadržajem. Oblikovanje neke knjige daje boju, atmosferu i udara ritam vašem čitanju, ono sukreira svijet koji ju nastanjuje. Knjiga je izuzetan instrument, vrlo star, komunikacijski snažan, jednostavan a istovremeno kompleksan. Odnos prema knjizi kao mediju stoga je uvijek i odnos prema njenom oblikovanju.


Da se vratim na pitanje, dobar dizajn može prodati knjigu, ali budimo realni, ne može odraditi posao njene distribucije i marketinga. Izdavači koji objavljuju loše dizajnirane knjige nesumnjivo mogu imati tržišnog uspjeha i s takvim izdanjima, ali rekao bih da to govori o njihovom poštovanju prema mediju knjige, o njenom sadržaju, o piscu, o čitatelju i o sebi samima.